30ste verjaardag

DE 30ste INTERNATIONALE OLDTIMER FLY/DRIVE-IN 

De International Oldtimer Fly/drive-in vind steeds plaats in de maand augustus. Aangezien Diest Aero Club de eerste Fly-in reeds in 1979 organiseerde, is ook onze Fly/drive-In zelf een 'oldtimer' geworden met een traditie van meer dan 30 jaar. De geschiedenis herhaalt zich jaarlijks op het vliegveld van Schaffen tijdens deze internationale bijeenkomst van "flying machines" uit lang vervlogen tijden! We verwachten telkens opnieuw enkele honderden vliegende oldtimers op het vlieg

Westland Lysander Mk.IIIaveld van Schaffen-Diest. De topdag is steeds op zaterdag, wanneer het gros van de vliegtuigen aankomt.

Boeing Stearman PT-17

Toen Diest Aero Club met z'n Fly-In begon in 1979, werd er in het enge kringetje van de kleine luchtvaart met argusogen naar gekeken: "Zie ze puffen, de piloten en kisten die amper nog kunnen vliegen..." Dat eerste jaar werd het puffen alleen veroorzaakt door een hittegolf, want vliegen, dat deden ze... en hoe! Vanaf dat jaar ging het constant hogerop (het woord is niet slecht gekozen) met de Old Timers, die in Schaffen kwamen neerstrijken. De Fly/drive-In van Diest Aero Club is gegroeid tot de nummer één in België en nummer drie in Europa.

In 1979 kwam de organisatie voor het eerst van de grond, letterlijk en figuurlijk. Toen kwamen er 45 toestellen, ouder dan 25 jaar, op bezoek. De volgende jaren echter kwamen ze vanuit het buitenland binnengewaaid. Al vrij spoedig met honderden. In 1995 waren ze met 405 en in 1996 maar liefst met 449! En zo is Schaffen uitgegroeid tot het internationale trefpunt van de prehistorie van de kleine luchtvaart.
Ten gevolge van het tragisch ongeval op de vliegmeeting van Oostende kreeg Diest Aero Club geen toestemming om een Fly-In te organiseren in 1997 en in 1998. Noodgedwongen moesten we ons bij dit verbod neerleggen. Onze unieke Fly-In was twee jaar lang vleugellam... Tot onze opluchting heeft men bij de overheid ingezien dat een Fly-In in niets vergelijkbaar is met een vliegmeeting, zodat we in 1999 opnieuw van start konden gaan.

Een vliegmeeting is per definitie eender welke activiteit in vlucht en op de grond uitgevoerd door één of meer luchtvaartuigen in het kader van een vertoning (met vooraf bepaald programma en timing) toegankelijk voor het publiek, waarbij evoluties van luchtvaartuigen, zogenaamde kunstvluchten of demonstraties van valschermsprongen, worden uitgevoerd.
Een oldtimer Fly-In daarentegen is een vrije samenkomst van oude vliegtuigen. Het is een komen en gaan van vliegtuigen uit binnen- en buitenland op een niet voordien afgesproken uur. Er is geen programma noch een vaste timing en kunstvluchten worden niet toegelaten.
Echter, omdat we het aspect veiligheid van de toeschouwers" op een zeer ernstige manier ter harte nemen, zullen we dezelfde veiligheidsnormen hanteren alsof het om een meeting zou gaan, zonder evenwel de specificiteit van een Fly-In te vergeten.

Diest Aero Club, organisator van de oldtimer Fly/drive-In, is in eigen land en ook in het buitenland een zweefvliegclub met onbetwistbare faam. In 2003 behaalde DAC opnieuw een eervolle tweede plaats in de jaarlijkse interclubcompetitie (Charronbeker) van de Vlaamse Liga van Zweefvliegclubs. In 2002 nam Diest Aero Club het voortouw in een nieuwe benadering van de zweefvliegsport, uitgaand van de zogenaamde "free flying" filosofie. Er werd ook een clubwedstrijd opgestart, de "Beker DAC", die nu in 2003 mee aan de basis ligt van de geheel nieuwe Charronbeker competitie.
Naast dit hoogstaand sportief aspect kunnen we ook een vlekkeloos verleden qua vliegveiligheid vermelden. Bij vluchten in clubverband hebben we nimmer een ernstig ongeval gehad met een zweefvliegtuig. Veiligheid staat bij DAC hoog in het vaandel. En die lijn trekken we door voor ons jaarlijks buitenbeentje: de Internationale Oldtimer Fly/drive-In. Op de uitnodiging van de binnen- en buitenlandse piloten wordt op het aspect veiligheid gewezen en dit zal nogmaals beklemtoond worden bij de registratie van elke bezoekende piloot.

North American T-6 Texan/Harvard

Waar komen al die vreemde vogels vandaan? Uiteraard uit eigen land maar ook uit Frankrijk, Denemarken, Zweden, Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Italië, Spanje, Zwitserland, Engeland, enz. De Oldtimer Fly/drive-In is geen vliegmeeting maar een gezellig treffen van vliegtuigen met een respectabele leeftijd en van piloten die graag en goed met die historische toestellen kunnen omspringen. Sommige piloten zijn net iets ouder dan de toestellen waarmee ze naar Schaffen komen. Aan de stuurknuppel van andere, stokoude vliegtuigen zitten vaak jonge mensen, die tegelijk een hobby en een passie hebben: het restaureren en onderhouden van én het vliegen met de fenomenen uit "de oude doos". De Britten noemen dat "a challenge", een uitdaging en zo is het ook. Maar het is bovendien ook een passie, een "way of life" zeg maar.
Wat je op een Fly-In niet ziet, dat zijn de uren, dagen, nachten, maanden en zelfs jaren van toegewijd werken om van een onooglijk wrak een vliegende kist te maken. Op het vliegveld van Schaffen staan de old timers rustig te blinken, maar stuk voor stuk kunnen ze lange verhalen vertellen over het geduldig sleutelen van John, Otto, Michel, Karel en anderen om vleugelribben weer haaks te krijgen, om vogelnesten uit de cockpit te ruimen, om die ene, missende bout op de kop te tikken, kortom om er een heus vliegtuig van te maken.
Als die mikrobe je te pakken heeft, kan je niet anders dan present zijn op een bijeenkomst waar je gevleugelde neven, nichten, ooms, tantes en zelfs oma's en opa's zal ontmoeten. Schaffen werkt als een magneet en dat komt onder andere omdat de bezoekende piloten hier geen nummer zijn op de piste: Oldtimers zijn Old Friends.

Citroen

Jaarlijks verwachten we ook enkele honderden oldtimer wagens. Bezoekers kunnen allerhande oldtimers zoals Plymouth, Triumph, Minerva en nog veel bewonderen.
Deze activiteit bestond al in het verleden maar werd de laatste jaren verder uitgebouwd.

     Pmm Wing Service Afbeeldingsresultaat voor delhaize logo