U bent hier

Geschiedenis fly en drive in

Bij elke editie van de Fly/Drive- In wordt er een beetje geschiedenis geschreven.  Maar het is natuurlijk ergens begonnen …

In 1979 kreeg Guy Valvekens, stichtend lid en ondervoorzitter van de Belgian veteran aircraft club, een uitnodiging om samen met zijn club een Fly In op het vliegveld van Temploux bij te wonen (juli 1979).

Deze meeting was voor de Belgian veteran aircraft club een fijne ervaring. Al snel volgde het idee om zelf iets in elkaar te steken. Niet lang daarna, op zondag 18 augustus 1979, vond hun eigen vliegmeeting plaats. Het was die dag erg mooi weer. De enige biertent die er stond gaf een welgekomen verfrissing en 27 bezoekende vliegtuigen vonden hun weg naar het vliegveld van Schaffen.

Met deze geslaagde eerste editie werd een mooi initiatief was gestart. In 1980 ging de Belgian veteran aircraft club een stapje verder. Niet alleen Belgische piloten werden uitgenodigd want piloten van net over de grens ontvingen ook een uitnodiging. Fly In’s  waren toen nog niet zo bekend, enkel in Denemarken en Engeland werden reeds soortgelijke evenementen georganiseerd.  

In 1982 werd er geen Fly In georganiseerd door strubbelingen tussen de verschillende organiserende instanties. De jaren nadien ging de organisatie gewoon verder. Mond aan mond reclame deed zijn werk en de deelnemers aan vliegmeeting groeide de volgende jaren.  Het liep niet ieder jaar van een leien dakje.

  • In 1990 nam Diest Aero Club de organisatie van de Fly In over onder leiding van Guy Valvekens
  • In 1992 vond er geen Fly in plaats aangezien Guy Valvekens betrokken was bij een zwaar ongeval. Hij was toen niet in de mogelijkheid een Fly In te organiseren.
  • In 1997 werd er een Fly In georganiseerd maar twee weken op voorhand werd deze afgelast vanwege een ongeval op het vliegveld van Oostende. Ook het jaar nadien, in 1998 ging de Fly In niet door.
  • In 2003 waren er problemen met de hoogte van de bomen op het einde van de landingsbaan. Nog voor de Fly in vond er een ongeval met een motorzwever plaats. Deze motorzwever kwam in de bomen terecht. De Fly In werd dit jaar dan ook niet georganiseerd .

Vanaf 2006 nam het Fly In team van Diest Aero Club de organisatie van de Fly In op zich. Sindsdien spreken we van de Fly/Drive-In. Dit aangezien er toen ook oldtimer auto’s werden uitgenodigd. Dit bleek een groot succes en de combinatie van Fly en Drive bleef bestaan. Tot op vandaag ontvangt de Fly/Drive-In jaarlijks 10 000 bezoekers en piloten. Dit kan enkel door de enorme ruimte die het vliegveld van Schaffen biedt. Het maximaal aantal vliegtuigen dat één Fly In bezocht was dan ook het verbluffende aantal van 451 stuks.

De Fly/Drive-In is vandaag de derde grootste op het Europese vaste continent. Enkel Denemarken (Stauning) en Frankrijk (RSA, zelfbouwfederatie) gaan Schaffen voor.

De geschiedenis stopt niet. Dit jaar, 2016, vieren we het 100-jarige bestaan van het vliegveld van Schaffen/Diest.